Thuis spirometrie telemonitoring astma

Ingrid Wegman (OLVG) over de ervaringen met thuisspirometrie

Ingrid Wegman (OLVG) over de ervaringen met thuisspirometrie

Het is veilig, betrouwbaar en waardevol als astmapatiënten thuis zelf een spirometriemeeting doen. Dat vertelde verpleegkundig specialist Ingrid Wegman op het podium van de Sanasummit in Amersfoort.

Astma is een chronische longziekte die aanvalsgewijs optreedt. Bij een aanval hebben mensen last van benauwdheid en een piepende ademhaling. Wanneer en hoe de ziekte zich uit verschilt van patiënt tot patiënt. Daarom besloten we als OLVG in 2020 om met hulp van de Sanacoach vraag gestuurd te gaan werken.

Daarvoor nodigden we mensen om de zoveel tijd uit de poli. Het aanbod stond centraal. Met de Sanacoach kunnen we zorg op maat bieden. Patiënten laten via de app weten hoe het gaat, en als er zich een zorgelijke samenhang van klachten openbaart is er contact met de polikliniek. Ook ontvangen patiënten via de app leefstijladvies en kennis over de ziekte.

Inmiddels maken ruim 800 van mijn astmapatiënten gebruik van de Sanacoach. Door de vroege herkenning van een astma-aanval, het laagdrempelige contact en aanpassingen in de leefstijl zien we aanzienlijk minder complicaties, polibezoek en ziekenhuisopnames.

Voor longfunctieonderzoek komen patiënten wel nog twee keer per jaar naar de polikliniek. Ook dat zijn we aan het veranderen. Deels omdat we graag willen weten hoe de longfunctie is op het moment dat klachten optreden, en deels omdat er een tekort aan longfunctie analisten is waardoor de wachttijd oploopt.

We deden daarom onderzoek naar spirometrie thuis, die door patiënten zelf wordt uitgevoerd. De spirometer is met hulp van de MEDcor4U app via bluetooth gekoppeld aan de SanaCoach en het EPD. Na een training mochten patiënten ermee aan de slag.

De resultaten zijn veel belovend. Patiënten voelen zich veiliger. Wij als behandelaars hebben meer inzicht in het ziektebeloop en zijn beter in staat om het beleid aan te passen als er klachten zijn. Ook diagnostisch heeft het meerwaarde, vooral bij beroepsgerelateerde astma. We kunnen immers de longfunctie beoordelen thuis en op het werk en zien of er verschillen zijn.

De belangrijkste conclusie is dat patiënten in staat zijn zelf een betrouwbare longfunctietest uit te voeren. Waarden die thuis worden geblazen wijken <10% af van waarden in het ziekenhuis onder begeleiding van een analist. Dat de thuistest plaatsvindt op het moment van een astma-aanval heeft een enorme meerwaarde.

Spirometrie thuis is dus haalbaar, betrouwbaar en veilig, mits de patiënt gemotiveerd is en goede instructies heeft gekregen. De uitdaging is nu deze thuismeting in te bedden in het zorgproces en met verzekeraars in gesprek te gaan over de vergoeding.

En er zijn een aantal vervolgvragen. Wie heeft het meest baat bij spirometrie thuis? En voor hoelang? Kan het bijdragen aan een vroege diagnose? Het aantal exacerbaties significant terugbrengen bij mensen met ernstige astma? Verder onderzoek moet dat uitwijzen. Hoe dan ook is spirometrie thuis een mooie ontwikkeling ter verbetering van het zorgproces.

De slides van de presentatie van Ingrid Wegman vindt u hier.

 

Ontvang meer informatie over Thuisspirometrie of vraag een korte (online) demo aan.

Lucien Engelen SANAsummit

Lucien Engelen: “Laten we stoppen met praten over Ehealth als iets bijzonders”.

"Laten we stoppen met praten over Ehealth als iets bijzonders. Laten we het gewone zorg noemen"

” De zorg heeft een loodgietersprobleem.” Dat zei Lucien Engelen in zijn openingsspeech van de SANAsummit 2024.

“Als het water door de muren lekt gaan we dweilen. Maar we verzuimen in de kelder de kraan eerst dicht te draaien. We ondernemen in de zorg pas actie als het probleem zich voordoet, en doen vervolgens aan symptoombestrijding.

We moeten dus oog krijgen voor preventie, maar dat is meer dan een work out in de sportschool of een appel bij het ontbijt. Dat weten alle sprekers op deze SanaSummit, omdat zij zeer actief zijn met telebegeleiding, maar zij weten ook dat innovatie in de zorg traag gaat.

Innovatie doorloopt doorgaans de Gartner Hype Cycle. Eerst is er een hype, iedereen enthousiast, daarna moet er wet- en regelgeving komen, en vervolgens komt het heel langzaam in de praktijk terecht. Voor vernieuwende denkers is dat slome proces vaak een desillusie. Terwijl de technologiewereld zich onvermoeibaar door ontwikkelt, alles met elkaar verbindt én zich steeds meer met de zorg bemoeit.

In je AirPods een gehoorapparaat functie dat overig geluid wegfiltert als je iemand aankijkt. Een sensor in de toiletpot die een analyse van je urine maakt. Of je nu een blaasontsteking hebt of gedehydreerd bent, je ontdekt het terwijl je plast. Ondertussen werkt Apple aan een horloge dat naast ECG en saturatie, ook bloeddruk en glucosewaarde kan meten en slaapapneus kan detecteren. We gaan dus naar een tijdperk waarin de patiënt meer informatie over zijn gezondheidsstatus heeft dan zorgprofessionals en continu verbonden is met allerlei technologie.

We denken bij de patient journey nog steeds aan een bezoek aan de dokter. Maar hoe centraal moet dat “patiënt zijn” eigenlijk staan in het leven van mensen? In een jaar zitten 8.765 uren. Hoeveel tijd daarvan brengt hij door in de spreekkamer? We zouden patient journey als begrip daarom los moeten laten. Gaan denken in termen als ‘life journey’ waarin we als zorgprofessionals af en toe ingrijpen, op het juiste moment. Dat kan zijn als een exacerbatie dreigt bij #hartfalen, maar ook een persoonlijk voedingsprofiel twintig jaar eerder waardoor de kans op hartfalen überhaupt kleiner wordt.

Dat betekent ook dat zorg van plek verandert. Van centraal in het ziekenhuis of bij de huisarts, naar decentraal zoals thuis. Die beweging maken we al. Zorg wordt steeds meer een software-aangelegenheid, ook met alle AI toepassingen. Zeventig procent van de dingen die we in 2014 in de kliniek deden, zullen in 2034, over tien jaar dus, daarbúiten plaatsvinden.

Maar er is wel haast geboden. De druk loopt op, de patiënt heeft hoge verwachtingen en de markt wacht niet. We zullen als sector meer moeten samenwerken: met patiënten, met technologiebedrijven, met elkaar. En ondernemerschap moeten tonen, want dat mist nog wel eens in de zorg.

Vandaag komen zorgprofessionals aan het woord die samen met Sananet mooie stappen maken. We noemen het telemonitoring of telebegeleiding, alsof het gaat om iets bijzonders, iets dat losstaat van normale zorg. Daarom sluit ik af met een belangrijke oproep: hou op dit EHealth te noemen. Technologie gebruiken is een normaal en integraal onderdeel van de dingen die we doen. Behandel het dan ook zo! “

De slides van de presentatie van Lucien vindt u hier

Sanasummit mijnlevercoach

Govert Veldhuijzen (Gelre) over de ontwikkeling van mijnLEVERcoach

Govert Veldhuijzen (Gelre) over de ontwikkeling van mijnLEVERcoach

MijnLEVERcoach wil bereikbaar zijn voor iedere Levercirrosepatiënt. MDL arts Govert Veldhuizen vertelde op de SANAsummit’24 waarom.

Bij levercirrose ontstaat littekenweefsel op de plek waar gezonde levercellen behoren te zijn. In het begin merken patiënten daar niks van, maar als het proces voortschrijdt stapelen de klachten zich op: vermoeidheid, pijn, slapeloosheid, depressie, angst, jeuk, spierkrampen en erectiestoornissen.

Als de lever decompenseert, de functie echt ernstig verstoord is geraakt, komen daar zeer ernstige symptomen bij: vochtophoping in de buik, spataderen in de slokdarm, geelzucht en stoornissen in het bewustzijn en het bewegingsapparaat. De ziekte heeft dus een enorme impact op de kwaliteit van leven van mensen.

Maar ook op de zorg. Er zijn 12.500 levercirrosepatiënten in Nederland, en dat aantal stijgt snel. In 2017 waren er ongeveer 49 patiënten per 100.000 inwoners. In 2021 was dit doorgestegen naar 75 per 100.000. Het aantal ziekenhuisopnames steeg in diezelfde periode met 19%. De zorgkosten zelfs met 120%.

Als zorgsector reageren we passief. We wachten tot het misgaat en gaan vervolgens de patiënt behandelen. Zo wordt 50% van de gedecompenseerde patiënten binnen drie maanden na ontslag uit het ziekenhuis opnieuw opgenomen. En iedere opname betekent meestal verdere achteruitgang. Tegelijkertijd kampen we met een toenemend tekort aan zorgprofessionals. Op deze manier is de levercirrosezorg niet effectief en niet houdbaar.

SANAsummit mijnlevercoach

Stichting mijn Coach, die eerder de succesvolle mijnIBDcoach creëerde met Sananet, heeft daarom een nieuw thuismonitoringsprogramma ontwikkeld, nu voor mensen met levercirrose: mijnLEVERcoach. Het doel is patiënten meer regie te geven, hun kwaliteit van leven te bevorderen, drempels te verlagen in de communicatie met zorgverleners én de behandeluitkomsten te verbeteren.

MijnLEVERcoach bevat een combinatie van thuismeten – dat vroege interventies mogelijk maakt – en kennismodules die een passende leefstijl stimuleren. We hebben goede hoop zo het aantal (her)opnames flink naar beneden te brengen en patiënten ondersteuning te bieden die echt aansluit op het alledaagse leven.

Natuurlijk wordt het niet makkelijk om iedereen op afstand te begeleiden. Een deel van de patiënten heeft een lage sociaaleconomische status, is op leeftijd en/of kampt met cognitieve problemen. Daar staat tegenover dat 85% van hen een smartphone heeft en onderzoek laat zien dat training met telebegeleiding helpt.

Een aantal belangrijke hordes hebben we zelf al genomen. Naast Sananet komt mijnLEVERcoach beschikbaar op alle grote thuismeetplatforms van Nederland, en ook de Nederlandse Leverpatiëntenvereniging is aangesloten en enthousiast. De eerste 45 patiënten zijn inmiddels geïncludeerd.

Dank aan Tom Gevers, Britt van Ruijven en de vele anderen die hard hun best doen om van mijnLEVERcoach een succes te maken!

 

De slides van de presentatie van Govert Veldhuijzen vindt u hier.

Sana Summit handouts

SANAsummit 2024: Handouts sprekers

SANAsummit 2024: Handouts sprekers

Op 7 maart vond SANAsummit 2024 plaats in Amersfoort. Een dag bomvol waardevolle ervaringen en veelbelovende ontwikkelingen over digitale zorg. 

Talrijke sprekers deelden hun kennis en inzichten met digitale zorg met de 200 geïnteresseerden in de zaal. 

Op onze website is binnenkort van iedere sessie een beknopte samenvatting terug te vinden met de highlights. Voor nu zijn de handouts van iedere spreker alvast toegankelijk:

Lucien Engelen – Future of health
Govert Veldhuijzen, MDL arts – Gezamenlijke ontwikkeling van een Ecoach: Mijnlevercoach
Casper Eurlings, Cardioloog – Telemonitoring hartfalenpoli
Laura Breukel, Cardioloog – SanaCoach hartfalen in Spaarne Gasthuis
Ingrid Wegman, Verpleegkundig Specialist – Thuis spirometrie bij Astma
Andre Dekker, Klinisch Fysicus – De inzet van AI in de zorg
Thea Korpershoek, Verpleegkundig Specialist MDL – Telemonitoring op de werkvloer: fabels en feiten
Marieke Zwijnenburg, MDL-verpleegkundige – Telemonitoring op de werkvloer: digitale zorg kan het met dezelfde aandacht?
Paul Bresser, Longarts – Zorgevolutie: De impact van 1600 patiënten in de virtuele longkliniek OLVG

Vragen over of naar aanleiding van het programma? Of iets gehoord waarover u meer informatie wilt ontvangen?
Jos staat u graag te woord, via j.kuipers@sananet.nl of 06 46 993 993

SANAsummit 2024 sananet

Terugblik op SANAsummit 2024

Terugblik SANAsummit 2024

“Laten we stoppen met praten over EHealth als iets bijzonders. Laten we het gewoon zorg noemen.”

Dit zei Lucien Engelen gisteren ter afsluiting van de Sanasummit 2024 in Amersfoort. En hij heeft gelijk. Het symposium waar hij samen met de 200 aanwezigen op terugkeek ging over normale zorg die vandaag verleend wordt door talloze zorgverleners aan tienduizenden patiënten, met hulp van uiteenlopende SanaCoaches.

Zorg op afstand is geen doel op zich, benadrukte verpleegkundig specialist Ingrid Wegman, die 600 astmapatiënten begeleid met de SanaCoach. ‘Patiënten willen alleen nog naar het ziekenhuis als het echt nodig is.’ Ze hield een overtuigend pleidooi waarom het veilig en wenselijk is dat mensen met astma thuis zelf hun longfunctie bepalen met een spirometer.

De cardiologen Casper Eurlings en Laura Breukel benadrukten het belang van vroegdetectie bij mensen met hartfalen. Twee derde van de patiënten is vijf jaar na de eerste opname overleden. Met hulp van de Sanacoach lukt het om exacerbaties vroegtijdig in beeld te krijgen en spoedopnames te voorkomen. Dat leidt tot minder druk op de zorg, een hogere kwaliteit van leven en op termijn wellicht zelfs een betere levensverwachting.

MDL verpleegkundige Marieke Zwijnenburg benadrukte haar eigen werkgeluk. Vroeger fietste ze met een vol hoofd naar huis. Nooit was het werk klaar. Nu ze haar patiënten met mijnIBDcoach begeleidt heeft ze juist weer tijd voor projecten, terwijl ze met net zoveel patiënten contact heeft als voor de inzet van zorg op afstand.

Verpleegkundig specialist Thea Korpershoek vertelde hoe de inzet van mijnIBDcoach het werk verandert. Zij moest leren loslaten, aangezien een centraal monitoringsteam de meldingen van haar patiënten opvangt. De verpleegkundigen in dat team moesten juist wennen aan de coachende rol die van hen verwacht wordt. De tijd die deze omzetting vroeg, betaalt zich nu terug.

Het team van longarts Paul Bresser doet de begeleiding van patiënten thuis gewoon zelf. Ruim 1600 patiënten maken gebruik van de Sanacoach en het contact met deze groep kost zijn team gemiddeld 20 uur in de week. Hij benadrukte dat digitale zorg allesbehalve koud is. Patiënten waarderen juist het korte lijntje dat zij hebben met het ziekenhuis. En de business case? Bij een groot volume pakt dat uitstekend uit voor ziekenhuis én zorgverzekeraar.

Ook patiënten met levercirrose dienen te profiteren van nieuwe inzichten. Net als mensen met hartfalen en COPD is deze groep gebaat bij vroegdetectie en coaching in de thuissituatie. Daarom heeft MDL-arts Govert Veldhuijzen de missie om de nieuwe mijnLEVERcoach beschikbaar te maken voor iedere patiënt die daar baat bij heeft.

Alle presentaties, inclusief die van Andre Dekker over de toepassing van AI, waren veel te interessant om hier kort te behandelen. Daarom maken we binnenkort van iedere voordracht een inspirerende samenvatting die u hier of op de website van Sananet kunt lezen. Alle sprekers en aanwezigen: dank dat jullie erbij waren!

thuismonitoring adrz

Zorg veiligstellen voor zeeland

Zorg veiligstellen voor Zeeland

Zeeland kampt met vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt. Adrz, met vestigingen in Goes, Vlissingen en Zierikzee heeft de opdracht om zorg in de toekomst beschikbaar te houden voor alle Zeeuwen en bezoekers van Zeeland, terwijl het aantal zorgverleners gelijk blijft of zelfs terugloopt. Paul Roth (CIO) en Ime Hüsken (bedrijfskundig manager) vertellen hoe de samenwerking met Sananet onderdeel is van de oplossing.

Bewezen effectief

‘Zorg veiligstellen voor de toekomst is dé uitdaging voor Adrz’ vertelt Roth. ‘Daarom hebben we een werkgroep digitale zorg in het leven geroepen. Welke toepassingen ontlasten onze zorgverleners? Thuismonitoring is bewezen effectief en onze medisch- en verpleegkundig specialisten kozen wat dat betreft voor Sananet. We lieten die keuze bewust aan hen, zij moeten er immers mee werken.’

Tijdsinvestering

Ime Hüsken helpt om samen met zorgverleners deze nieuwe werkwijze met Sananet te implementeren. Makkelijk gaat dat niet volgens Hüsken. ‘De bedoeling is dat we met behulp van de SanaCoaches op termijn met dezelfde personele inzet een grotere patiëntenpopulatie goede zorg kunnen bieden. De start van zo’n project vergt wel een tijdsinvestering: een nieuwe werkwijze, roosters aanpassen, patiënten informeren, routine opbouwen. Ondertussen zijn artsen en verpleegkundigen ontzettend druk met de alledaagse reguliere zorg. Dat maakt het best een uitdaging om op te starten met de SanaCoaches.’

Zien dat het werkt, dat helpt

‘We zien bij longgeneeskunde dat het heel goed gaat’ vervolgt Hüsken. ‘Zij hebben al een flink aantal patiënten die werken met de COPD coach en zien het gunstige effect in de cijfers: het aantal opnames en ligdagen daalt, en de contactmomenten op de poli lopen terug. Dit wordt afgezet tegen een groep controlepatiënten. Uit onderzoek onder patiënten die met een SanaCoach werken blijkt dat de zij erg tevreden zijn. Ze geven aan beter begrip te hebben van hun ziekte, beter om te kunnen gaan met de ziekte, ze voelen zich veiliger als gevolg van de Coach, en hoeven minder vaak naar het ziekenhuis. Andere vakgroepen zien dit ook en tonen interesse. De vakgroep Neurologie wil nu bijvoorbeeld met de CVA coach aan de slag en de vakgroep longgeneeskunde wil uitbreiden naar patiënten met Astma. Zo zien we het graag. Dat zorgverleners ergens voor gaan omdat zij zien dat het werkt en erin geloven.

Centrale monitoring serieuze optie

Roth: ‘Op cardiologie komt het wat moeizamer op gang. Door de werkdruk voelen artsen en verpleegkundigen geen tijd om met patiënten de mogelijkheden van de SanaCoach te bespreken, want dit vraagt om een ander gesprek met de patiënt. Daarbij komt dat niet alle patiënten met de SanaCoach kunnen werken, bijvoorbeeld als gevolg van een taalbarrière. Door het geringe aantal cardiologie patiënten dat vooralsnog deelneemt worden vooral de opstart-nadelen ervaren, en nog niet de voordelen. Juist dat hogere volume, die massa in patiënten-aantallen, dat is belangrijk om echt de vruchten te plukken. Als er over alle SanaCoaches heen voldoende patiënten deelnemen, is het mogelijk om op middellange termijn de monitoring van patiënten meer centraal te organiseren. Dat heeft als voordeel dat de afdelingen minder tijd kwijt zijn aan algemene vragen, en daardoor meer tijd beschikbaar hebben voor de juiste vraag.’

‘Dat moet je zo zien’, vult Hüsken aan. ‘Ongeveer tachtig procent van de zorgvragen kan door een generalistische zorgverlener worden opgepakt, omdat dit geen hele specifieke zorginhoudelijke vragen zijn. De overige twintig procent kan hij of zij doorzetten naar een gespecialiseerde verpleegkundige van betreffende afdeling. Daar waar we kansen zien om patiëntenzorg op een kwalitatief hoogwaardige manier buiten het ziekenhuis te organiseren, en waarvan de patiënt er bijzonder tevreden over is, moeten we deze aangrijpen. Ruimte creëren voor mensen die onze fysieke zorg echt nodig hebben is noodzaak.’

De patiënt is er klaar voor

Wat volgens Roth helpt is de hoge tevredenheid onder de SanaCoach gebruikers. ‘Patiënten zijn hier echt klaar voor en gek is dat niet. Je ontvangt zorg op de momenten dat het ertoe doet, hoeft minder vaak naar de polikliniek en de kans dat je met spoed moet worden opgenomen daalt substantieel. Bedenk ook dat het patiënten en mantelzorgers veel tijd en energie kost om het ziekenhuis te bezoeken.’

‘We willen hier graag verder mee’, benadrukt Hüsken. ‘Het is tijd om niet alleen binnen de muren van het ziekenhuis naar de patiënt te kijken. Thuismonitoring is daarvoor ideaal, zeker als we op termijn daarin kunnen samenwerken met zorgaanbieders in de eerste lijn. De bestuurlijke contacten zijn er al en een thuiszorgorganisatie toonde al concrete interesse.  Als we iets meer routine hebben opgebouwd gaan we daar ook op doorpakken.’

De rol van de zorgverzekeraar

Roth: ‘Of thuismonitoring zal slagen, hangt ook af van de zorgverzekeraars. Zij financierden de pilotfase in de vorm van een éénmalige bijdrage om de eerste kosten van de implementatie van de SanaCoaches te dekken. In het vervolg moeten de kosten voor de SanaCoaches gedekt kunnen worden vanuit de normale vergoedingen voor geleverde zorg. Gelukkig zijn er ondertussen ook afspraken gemaakt over vergoedingen voor thuismonitoring. Thuismonitoring kan echter ook een stuk omzetderving teweegbrengen voor Adrz doordat patiënten minder vaak naar het ziekenhuis moeten komen. Dit terwijl aan de andere kant meer patiënten behandeld kunnen worden wat juist weer extra omzet genereert. Met andere woorden: de financiële kant van thuismonitoring is complex. Adrz houdt nauwlettend de business case rondom thuismonitoring in de gaten, omdat we er als ziekenhuis niet financieel op toe kunnen leggen.’

‘Wij zijn ervan overtuigd dat thuismonitoring een belangrijke bijdrage levert aan het toegankelijk houden van de zorg. De zorgverzekeraars vinden dat ook, dus komen we er samen ongetwijfeld uit.’

Wilt u ook de eHealth mogelijkheden bekijken voor uw patiënten?

    +31 (0)46 4588001

    Beschikbaar van 09:00 – 17:00

    Email info@sananet.nl

    Sana Summit 2024

    Geopend voor inschrijving: SANA summit 2024

    Geopend voor inschrijving: SANA summit 2024

    Wij nodigen u van harte uit voor een dag vol inspiratie op hét jaarlijkse evenement van Sananet op donderdag 7 maart. Samen met onze gewaardeerde partners blikken we terug op de successen en kijken vooruit naar de evolutie van telebegeleiding voor goede, betaalbare en toegankelijke gezondheidszorg.

    Dompel uzelf onder in een boeiend programma dat alle facetten van telebegeleiding belicht, van de voordelen en succesverhalen tot de uitdagingen en valkuilen. Ervaringsdeskundigen vanaf het prille begin, delen hun waardevolle praktijkervaring, terwijl voorlopers en visionairs u meenemen op een reis door de zorg van morgen.

    De dag is bedoeld voor iedereen met een hart voor de zorg en een oog voor de toekomst, die op zoek is naar nieuwe contacten, innovatieve ideeën en diepgaande inzichten. Het wordt een gevarieerde dag die u niet alleen verbindt met gelijkgestemden, maar u ook voorziet van de kennis en inspiratie die nodig zijn om de zorgsector te transformeren.

    Lees meer of schrijf direct in.

    Van harte welkom op SANA Summit 2024.

     

    gelre borstkanker coach

    Gelre heeft samen met Sananet borstkanker coach ontwikkeld

    Gelre heeft samen met Sananet borstkanker coach ontwikkeld

    Om vrouwen meer houvast te bieden na de diagnose borstkanker hebben Gelre ziekenhuizen in samenwerking met Sananet de digitale #SanaCoach Borstkanker ontwikkeld. 
     
    De SanaCoach Borstkanker biedt patiënten toegankelijke en betrouwbare informatie op maat over de behandeling en het leven met de ziekte. Dit moet de kwaliteit van leven en het gevoel van #zelfregie bevorderen. Daarnaast brengt het digitale hulpmiddel patiënt en zorgverlener dichter bij elkaar, juist op die momenten waarop het nodig is.
     
    Patiënten beantwoorden via de app regelmatig vragen over hoe het thuis gaat. Is er sprake van een zorgelijke samenhang van klachten? Dan krijgt de patiënt een gepersonaliseerd zelfzorg advies of ontvangt het ziekenhuis via de SanaCoach een melding en is direct contact snel geregeld. Mocht een bezoek aan de polikliniek noodzakelijk zijn, dat weet het team al vrij precies welke problemen er spelen. 
     
    Het doel is dat patiënten zich thuis veiliger voelen en meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Zorgverleners worden door de Sanacoach juist in staat gesteld vroegtijdig en gericht in te grijpen als het thuis minder goed met de patiënt gaat. Dit moet leiden tot betere behandeluitkomsten.

    De locatie in Apeldoorn is inmiddels als eerste ziekenhuis in Nederland begonnen met telebegeleiding voor patiënten met borstkanker. Binnenkort volgt ook locatie Zutphen.

    Hanneke Zweekhorst (projectleider Digitale zorg bij Gelre Ziekenhuizen): “De SanaCoach vergroot zelfregie van de patiënt en maakt contact laagdrempelig. Daar is de app in geslaagd. We zijn enthousiast om deze app aan te gaan bieden aan de patiënten van Gelre.”


    De SanaCoach Borstkanker is ook beschikbaar voor andere ziekenhuizen. Wilt u meer informatie? Laat gerust van u horen, we vertellen er graag meer over.

    mijn

    Ervaring Albert Schweitzer met MijnIBDcoach

    Ervaring Albert Schweitzer met MijnIBDcoach

    Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht begeleidt ongeveer 700 patiënten met een chronische darmziekte via MijnIBDcoach. Verpleegkundig Specialist Thea Korpershoek is sinds 2018 betrokken bij deze vorm van digitale zorg en heeft een duidelijke mening over de app. Hugo van der Wedden, verpleegkundige en medisch socioloog, sprak met haar.

    Hoe is het om IBD-patiënten te begeleiden?

    Ik vind het een heel leuke groep, juist vanwege de diversiteit. De jongste mensen die ik begeleid zijn 16 en zitten gewoon op school. De oudsten zijn in de tachtig. De grootste groep is tussen de dertig en de vijftig. Het zijn mensen die midden in de samenleving staan en waarbij nog veel winst valt te behalen als het gaat om kwaliteit van leven. Als ik hen goed kan bijstaan geeft dat veel voldoening.’

    Welk probleem wilden jullie oplossen met MijnIBDcoach?

    ‘Met een flink deel van de mensen die we begeleiden gaat het behoorlijk goed. We wilden af van de spreekuren waarin patiënten vertellen dat het thuis prima gaat. Dat probleem hebben we echt getackeld. Mensen die MijnIBDcoach gebruiken hoeven niet meer langs te komen als er geen problemen spelen.’

    En dat geeft ruimte op de polikliniek?   
    ‘Ja en nee. Uiteraard hebben we meer en sneller plek voor patiënten die thuis vastlopen. Tegelijkertijd is onze patiëntenpopulatie gegroeid de afgelopen jaren, terwijl ons team van gespecialiseerde mdl verpleegkundigen hetzelfde is gebleven. Het is dus niet zo dat het voor ons voelbaar rustiger is. We zijn door de inzet van MijnIBDcoach wel instaat veel meer mensen te begeleiden. Zelf doe ik maar een deel van de IBD-populatie’

    En de mensen die MijnIBDcoach gebruiken, spreek je die dan nog wel?
    ‘Jazeker, het gaat alleen flexibeler. Vroeger hadden we een telefonisch spreekuur dat altijd overbelast was. Dat ging vaak om kleine dingen als herhaalrecepten of simpele vragen. Nu loopt dat vooral via MijnIBDcoach of het patiëntenportaal waar herhaalrecepten kunnen worden aangevraagd. De MDL-verpleegkundige, of ik nemen telefonisch contact op met patiënten als het nodig is of nodigen patiënten gericht uit voor een gesprek als er veel issues spelen. Daarnaast beantwoorden we berichten in MijnIBDcoach op een moment dat dat voor ons uitkomt. Zoveel efficiënter en patiëntvriendelijker. De MDL-verpleegkundige heeft meer grip op haar tijd en mensen hoeven niet langer een half uur in de wacht te staan.’

    Efficiëntie is het toverwoord als het gaat om MijnIBDcoach?
    ‘Het is meer dan dat. Mijn beeld van waar mensen thuis tegen aanlopen is nu zoveel beter. MijnIBDcoach brengt diepgang in het contact. Vroeger had ik maximaal een kwartiertje de tijd om met mensen te praten. Dan ging het vooral over medische dingen, maar omdat mensen daarover rapporteren via de app weet ik dat al. Daardoor ontstaat ruimte om het over sociale problemen te hebben, over seksualiteit, angst en extreme vermoeidheid. Juist omdat ze in de vragenlijst dat soort thema’s aanvinken wordt het een gespreksonderwerp.’

    Het maakt het makkelijker om over de muur van het ziekenhuis heen te kijken? 
    ‘Er is voor het team meer essentiële informatie beschikbaar gekomen, dankzij MijnIBDcoach. We weten nu beter waar patiënten tegenaan lopen in de thuissituatie. Het is voor ons nog steeds best wennen om het over de niet medische kant van IBD te hebben. Juist doordat patiënten erover rapporteerden werd voor ons de drempel wel lager om dat te doen. En ik denk dat het andersom ook zo werkt. Het is makkelijker om problemen met seks of incontinentie aan te vinken, dan er als patiënt zelf over te beginnen in de spreekkamer.’

    En patiënten? Zijn die ook tevreden?
    ‘Mijn indruk is dat ze behoorlijk enthousiast zijn over MijnIBDcoach. We hebben een aantal keer een tevredenheidsonderzoek laten doen en daar kwam uit dat zij de laagdrempelige communicatie zeer waarderen. Net als het feit dat ze niet meer hoeven te komen als het goed gaat. Waar ze wel van balen is de nieuwe eigen bijdrage. Patiënten krijgen tegenwoordig een rekening van de zorgverzekeraar. Daardoor zijn een aantal mensen afgehaakt. Het gaat dan vooral om mensen met wie het goed gaat, dus dat snap ik wel. Aan de andere kant, als je op de poli komt betaal je ook een eigen bijdrage, dus betalen moet je sowieso.’

    Wat zijn je doelen verder met MijnIBDcoach?  
    ‘We zouden graag zien dat meer patiënten er gebruik van gaan maken. Dat maakt het voor ons makkelijker en de zorg beter. Het lijkt heel wat, 700 patiënten, maar de gehele populatie bestaat uit 2000 patiënten. Er zijn nu eenmaal mensen op hoge leeftijd die niets met computers hebben. En er is een groep die het niet nodig vindt. Dat maakt dat ik soms toch nog gesprekjes heb op de poli met mensen met wie het thuis prima gaat, die geen vragen of issues hebben die ze met me willen bespreken. Niet efficiënt, maar eerlijk gezegd is het ook best fijn om het af en toe niet over problemen te hebben.’

    Scherm­afbeelding 2023-08-30 om 12.31.43

    Webinar “Ontdek de nieuwe look van de SanaCoach APP”

    Webinar "Ontdek de nieuwe look van de SanaCoach APP"

    Op 29 juni 2023 is de SanaCoach Hartfalen, Longkanker, COPD en (ernstig) Astma aan de patiëntzijde vernieuwd met als doel om het gebruikersgemak voor de patiënt te vergroten. 

    Tijdens het webinar ‘Ontdek de nieuwe look van de SanaCoach app’ op 28 juni liet onze collega Arjan Hageman zien wat er is veranderd. Hij vertelt meer over waarom we de app vernieuwen, hoe de app er uit ziet en wat de veranderingen zijn.

    Benieuwd naar deze veranderingen? Bekijk onderstaande opname van het webinar. 

    Wilt u ook de eHealth mogelijkheden bekijken voor uw patiënten?

      +31 (0)46 4588001

      Beschikbaar van 09:00 – 17:00

      Email info@sananet.nl