Claudia Valentijn aan het woord
Wat is Claudia’s achtergrond?
Voordat Claudia in 2008 bij Sananet kwam werken, heeft ze 10 jaar gewerkt als receptioniste voor een ICT-bedrijf in Heerlen, waar Sananet destijds een kantoorruimte huurde. Daar maakte ze 23 jaar geleden voor het eerst kennis met Jan Ramaekers, de oprichter van Sananet. In 2008 verhuisde Sananet naar Sittard. Door deze verhuizing was bij Sananet behoefte aan iemand die praktische zaken kon oppakken. Bij haar oude werkgever vervielen werkzaamheden en Claudia begon de uitdaging in haar werk te missen, een uitdaging die haar als ‘regeltante’ zoals zij zichzelf noemt, door Sananet werd aangeboden en die zij heeft aangenomen. Vier maanden na de verhuizing, is zij Sananet gevolgd naar Sittard. Een beslissing waar ze na 14 jaar nog steeds geen spijt van heeft.

Wat is zo leuk aan werken bij Sananet?
Claudia vindt het leuk dat Sananet een relatief klein bedrijf is waar gewerkt wordt aan één bepaald product. Zo blijft ze op de hoogte van de ontwikkeling van de e-coaches en de groei van Sananet als bedrijf. Mede door haar werkzaamheden voor de helpdesk, heeft Claudia veel contact met patiënten en zorgverleners die gebruik maken van de e-coaches. Dit contact is nu voornamelijk telefonisch, maar aan het begin van haar carrière bij Sananet ging zij ook regelmatig op huisbezoek bij patiënten.
Huisbezoeken bij patiënten door heel Limburg
Toen Claudia net bij Sananet werkte, bestonden de huidige e-coaches nog niet. Patiënten van Zuyderland, MUMC+ en VieCuri konden gebruik maken van de Health Buddy. De Health Buddy was de voorloper van de SanaCoach Hartfalen, een kastje waarop de patiënt in zijn of haar eigen thuissituatie kon aangeven hoe het met hem of haar ging. De behandelende hartfalenverpleegkundige kon op die manier de gezondheid van de patiënt in real-time monitoren. De huisbezoeken hadden als doel om de (oudere) patiënten wegwijs te maken in de wereld van automatisering, de zorg op afstand. Claudia sloot met veel plezier de Health Buddy voor patiënten aan en gaf hier graag informatie over. Het contact met de patiënten gaf haar veel voldoening. Ze merkte dat de oudere patiënten vaak eenzaam waren, dus bood ze een luisterend oor en nam ze even de tijd voor een kop koffie en een praatje.
Verschillen tussen Health Buddy en de huidige e-coaches
De Health Buddy moest via de telefoonlijn of via de internetverbinding bij patiënten thuis aangesloten worden. De e-coaches, zoals we die nu kennen, worden gebruikt via een internetpagina of via een app. Dus het is een heel stuk makkelijker in gebruik en de huisbezoeken zijn overbodig. Ondanks deze ontwikkelingen is het principe van de Health Buddy en de e-coaches hetzelfde, geeft Claudia aan. Aan de patiënten werden vragen gesteld en als de patiënt aangaf dat het niet goed ging, kon de zorgverlener actie ondernemen. De vragen die aan de patiënten worden gesteld zijn door de jaren heen steeds meer uitgebreid en in de e-coaches zitten inmiddels veel meer opties verwerkt. Claudia vindt het mooi om te zien wat voor ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in die periode tot nu.
Ontwikkelingen door de jaren
Sananet is de afgelopen jaren vier keer verhuisd. Door de groei in personeel was er behoefte aan meer ruimte. “We zijn heel wat jaren met een heel klein team geweest. Daar kwam twee jaar geleden verandering in. Inmiddels zijn we met een groep van zo’n 25 personen.”, zo geeft Claudia aan. De groei betekent voor Claudia dat haar werkzaamheden de afgelopen jaren ook zijn veranderd. Ze heeft hulp gekregen bij de werkzaamheden voor de helpdesk, want ze houdt zich steeds meer bezig met administratieve taken en personeelszaken en ze ondersteunt de directie. Deze combinatie van werkzaamheden vindt ze erg leuk om te doen. De combinatie van administratieve werkzaamheden en ondersteuning van de helpdesk maakt het dat haar werk iedere dag weer anders is. “Ik vind alles leuk en interessant. Mijn werkzaamheden voor de helpdesk helpen mij om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en het contact met de patiënten én zorgverleners te behouden. Doordat we zo zijn gegroeid is het soms wel lastig om van alle details op de hoogte te blijven.”, aldus Claudia.
Waar is Claudia trots op?
Ten eerste geeft Claudia aan dat ze het mooi vindt om te zien hoe Sananet is gegroeid in personeel en hoe de e-coaches zich door de jaren heen hebben ontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in het vieren van het 25-jarig bestaan van Sananet in 2021. “We hebben altijd geloofd in het product wat we op de markt brengen. De eerste jaren hebben we heel veel moeten zaaien, voordat we konden en mochten oogsten. Het is zo fijn om te zien dat dit nu eindelijk zijn vruchten afwerpt en daar zijn we dan ook trots op.”, aldus Claudia. Ten tweede is Claudia trots op het team van Sananet en hoe hecht het team is. Daar probeert Claudia ook zelf voor te zorgen: “Ons team bestaat grotendeels uit jonge mensen, mensen die dezelfde leeftijd hebben als mijn eigen kinderen. Ik moeder graag over het hele team en probeer het team bij elkaar te houden. Je brengt veel tijd door met elkaar en deelt veel met elkaar. Dat het dan onderling goed klikt, vind ik heel erg belangrijk en daar blijf ik graag mijn best voor doen”.
Wilt u meer weten wat Claudia voor u als officemanager kan betekenen? Neem dan contact met ons op via 046-4588001 of via info@sananet.nl.